Påverka ditt boende med HLU

HLU står för Hyresgäststyrt Lägenhetsunderhåll och innebär att du som hyresgäst kan vara med och påverka ditt boende. 

När kan jag beställa HLU?

Under hösten är beställningsperioden för ditt hyresgäststyrda lägenhetsunderhåll. Vi uppdaterar med exakta datum för perioden när det närmar sig. 

Viktigt att veta innan du beställer

Beställa golv

Beställning av vinylklickgolv innebär en standardhöjning av lägenhet och hyran:  

  • Hall - 22 kr/mån
  • Kök - 35 kr/mån
  • Sovrum - 40 kr/mån
  • Matrum + hall – 38 kr/mån (finns i vissa lägenheter)  

I kök och hall går det endast att beställa vinylklickgolv. I sovrum kan du välja mellan vinylklickgolv och linoleumgolv. Linoleumgolv ger ingen standardhöjning av hyran.

Golvval

Beställa kök

När du beställer kök måste du beställa ett kökspaket. Köksluckor, bänkskiva och handtag beställs tillsammans. Du måste göra val för alla tre delar.

  • Köksluckor är utan handtag. De beställs separat.
  • Handtag - Måste beställas separat till köksluckor. De ingår inte vid beställning av köksluckor. 
  • Bänkskivor - Finns flera modeller att välja mellan.
Köksval

Underhållsintervaller

  • Målning & tapetsering - 12 år
  • Golvmattor och köksluckor - 24 år
Tapetval

Period för tidigareläggning

  • Kök - senast 1 juli 
  • Golv och Målning/Tapetsering - senast 1 april  

Väljer du en gratis åtgärd utförs den någon gång under det kommande året. 

Gratis åtgärd är när ett golv eller tapet/målning har legat tiden ut.  Det vill säga 12 respektive 24 år, då säger vi att exempelvis golvet har ”gått ut” eftersom tidsperioden har gått ut. En gratis åtgärd betalar man inte för, dock förfaller rabatten du haft för åtgärden.

Om du inte vill beställa HLU

Beställningen är frivillig. Väljer du att avstå från en renovering som är planerad, ger det i stället en hyressänkning enligt en särskild uträkning. Du behöver då inte göra någon beställning alls.

Har du fler frågor om HLU?

Frågor & Svar

HLU via Mina Sidor

Under hösten och beställningsperioden kan du beställa ditt HLU på Mina Sidor under Butik. Butiken är endast synlig under beställningsperioden. 

Tillval som exempelvis, diskmaskin, tvättmaskin och kolfilterfläkt kan inte väljas på HLU.

I Butiken kan du se: 

  • När renoveringen senast utfördes
  • När nästa renovering är planerad
  • Tidigareläggningskostnad - kostnaden om du väljer att renovera tidigare än vad som är planerat.

Om du inte kan se butiken på Mina Sidor under beställningsperioden, kan det betyda att du har en obetald skuld hos oss. För att kontrollera detta, vänligen vänd dig till Kundcenter. 

Hur beställer jag HLU?

1. Logga in på Mina Sidor här

2. Välj – Butik som du hittar under ditt kontrakt 
3. Välj - Rum 
4. Välj den renovering du vill göra.
Exempelvis: målning eller nytt golv genom att klicka Lägg till i varukorg 

5. Väljer du att inte beställa något HLU - då behöver du inte göra något.  

Om du har valt en renovering med tidigareläggning kommer dessa utföras inom en speciell tidsram.

När får jag beställningen utförd?

Vi samordnar allt underhållsarbete med våra entreprenörer för att få det så effektivt som möjligt. Alla beställda HLU ska utföras under det kommande året. Vi kan tyvärr inte säga exakt när just din beställning kommer att utföras. Det beror på om det är en tidigareläggning eller "gratis" åtgärd.

Hur ser jag vad jag kan beställa och när det är planerat?

I butiken på Mina Sidor hittar du alla åtgärder för din lägenhet. Där ser du vad du kan beställa, när det är planerat att utföras och vilket värde det har just nu. 

Vad händer om jag inte väljer ett HLU där tidsperioden gått ut?

Om du väljer att avstå underhåll får du i stället en rabatt på din hyra. Storleken på rabatten beror på vilket sorts underhåll och rum det handlar om.

Kostar det något att få HLU utfört?

Om du väljer att tidigarelägga HLU (utföra renovering innan tidsperioden har gått ut) betalar du det aktuella värdet. 

Om du väljer att beställa ett HLU som har "gått ut", så är värdet noll och du betalar ingenting. 

Hur betalar jag tidigareläggningsavgiften?

Avgiften är ett engångsbelopp som vi lägger på din hyra efter att arbetet är utfört.

Får jag välja fritt vilket material jag vill ha?

Du får välja ur vår standardkollektion. 

Om jag beställt HLU men ångrar mig, vad gör jag då?

Är arbetet inte påbörjat ännu så kontaktar du Kundcenter. 

Om jag redan har beställt HLU men ännu inte fått det utfört, ska jag beställa igen?

Nej, du ska inte beställa igen. 

Vilket golv kan jag beställa?

I hall och kök lägger vi endast vinylklickgolv. I sovrum kan du välja mellan vinylklick- och linoleumgolv. 

Kostar det att byta golv?

Ja, det kostar om du väljer ett vinylklickgolv eftersom det innebär en standardhöjning av lägenheten. 

Linoleumgolv är kostnadsfritt.

Väggfärg
S-1505-Y20R

Väggfärg
S-0502-Y

Väggfärg
S1500-N

Köksluckor
Idre Vit

Bänkskiva
Betong

Bänkskiva
Carrara

Bänkskiva
Svart Kaviar

Handtag
Iza Blank

Handtag
Ada Crom

Vinylklickgolv
English Oak Natural

Vinylklickgolv
Scandinavian Oak Medium

Vinylklickgolv
Scandinavian Oak Dark Grey

Vinylklickgolv
Highland Oak Smoke

Vinylklickgolv
Scandinavian Oak Medium Grey

Linoleumgolv
Serene Grey

38701

38702

38703

38704

38707

38708

38709

38710

38711

38712

38713

38714

38716

38717

38719

38720

38721

38723

38724

38725

38731

38734

38736

38738

38739

38746

38749

38750

38755

38764

38777

38780

Bostadsstiftelsen Platen

Bostadsstiftelsen Platen är det allmännyttiga bostadsföretaget och den största hyresvärden i Motala. Idag förvaltas närmare 5 700 lägenheter i Motala kommun.

Bo bra där du lever – Lev bra där du bor. Vårt varumärkeslöfte signalerar att boende är viktigt för oss. Allt som skapar trivsel i och runt hemmet bidrar till ökad livskvalitet.

Logotyp för platen med ett blått hus med vågor framför och texten Platen.

 Ett samhälle för generationer

Vi har ditt framtida hem i Östergötlands sjöstad

Copyright © Bostadsstiftelsen Platen 2025 – Powered by Sitesmart