Hem / Om oss / Projekt / Förnyelseprojekt Gamla stan / Hyresgästinformation
Information för dig som hyresgäst i Gamla Stan under renoveringstiden i din fastighet.
När det är dags för ditt hus att renoveras genomförs ett personligt möte med varje hyresgäst, där man diskuterar praktiska detaljer inför evakuering, nyttjanderättsavtal
på evakueringslägenhet och andra detaljer i processen.
Evakueringen innebär att alla i huset flyttar till ett annat boende. En del flyttar ut tillfälligt, medan andra väljer att flytta ut permanent. När renoveringsarbetet är slutfört sker en återflyttning till de nyrenoverade lägenheterna för de som bestämt sig för att flytta tillbaka.
När det är dags får du övergripande information och ett hyresgästintyg i din brevlåda.
Du blir även kallad till ett personligt möte med vår ombyggnadssamordnare, där ni går igenom olika behov som du har vid en flytt. Det kan vara hur man löser hemtjänsten, hjälpmedel och om du kan få en evakueringslägenhet.
När tiden för start av ombyggnad närmar sig och det börjar bli dags för evakuering, då genomförs ett personligt möte eller möte via telefon.
Under mötet får man en tidsplan för in- och utflyttning i lägenheterna och alla praktiska detaljer gås igenom.
Ett av mötena blir vid vårt visningsrum där vi byggt upp ett kök och badrum. Där får du se hur de olika materialvalen ser ut och vad du kan välja på.
Du får låna flyttkartonger och får information om din evakueringslägenhet, om du har en sådan.
Några veckor innan du ska flytta ur din lägenhet kommer vi till dig för möte i din lägenhet. Då tittar vi på hur och var du kan ställa dina saker som kan vara kvar i lägenheten.
Du har säkert många frågor som vi kan hjälpas åt att besvara inför flytten.
Hyresgästintyget måste du underteckna för att projektet ska kunna börja. Hyresgästintyget är ett godkännande av de åtgärder som ska göras i din lägenhet.
HLU rabatt innebär att man avstått från planerat underhåll och därmed fått en rabatt. Rabatten behålls under en eventuell evakuering.
Rabatten försvinner i badrum, kök samt hall när man återflyttar till lägenheten, eftersom de rummen är nyrenoverade. Rabatten är kopplad till lägenheten och inte till hyresgästen
Vad ansvarar du som hyresgäst för och vad ansvarar Bostadsstiftelsen Platen för vid evakueringen?
En del hyresgäster funderar över om de ska bo kvar i samma lägenhet eller byta bostad i samband med renoveringen, och hur det påverkar hyran och planeringen av flytten.
I illustrationen ser du hur de olika flyttalternativen påverkar din hyra.
Klicka här för att ladda ned foldern Förnyelseprojekt i Gamla stan.
Bostadsstiftelsen Platen
Bostadsstiftelsen Platen är det allmännyttiga bostadsföretaget och den största hyresvärden i Motala. Idag förvaltas närmare 5 700 lägenheter i Motala kommun.
Bo bra där du lever – Lev bra där du bor. Vårt varumärkeslöfte signalerar att boende är viktigt för oss. Allt som skapar trivsel i och runt hemmet bidrar till ökad livskvalitet.
Copyright © Bostadsstiftelsen Platen 2025 – Powered by Sitesmart